Tuesday, March 12, 2013

Panduan untuk seorang fasilitator 1

Assalamualaikum dan salam satu fasilitator sekalian..

Kali ni aku nak kongsi r sikit sal ilmu fasilitator yang aku ada.. Takde niat nak ajar2 korang yang mungkin lebih hebat dari aku sendiri. Tapi sekadar berkongsi nan pembaca apa yang aku tahu untuk menjadi seorang fasilitator.. =)

Bila nak mula je program tu, beberapa benda korang kene amik tau. Contoh, bilangan peserta, kumpulan peserta ni dari sekolah or kolej or organisasi, tempat korang nak adakan program dan tenaga yang diperlukan.





 Sebab bnyk benda nk kene cerita, kali ni aku nk cerita pasal bilangan peserta je dulu..Bilangan peserta ni penting sebab untuk tentukan persiapan korang mcm kertas, marker pen, bilangan kumpulan, aktiviti dan sebagainya. Kalau bilangan peserta tak jelas, pastikan korang boleh buat anggaran supaya barang keperluan program mencukupi.

Bila dah tau bilangan peserta dan barang keperluan program, korang pk r plak pasal kemudahan peserta tu. mcm pengangkutan, tempat tinggal, makanan, peserta ada alahan makanan, ada masalah kesihatan dan sebagainye.. Sorang je peserta ada masalah, nama program boleh rosak tau..Jage leklok peserta ni.. =)



Setakat ni dulu panduan 1 aku..mungkin ada benda tertinggal. Tapi aku rase sedikit sebanyak boleh bantu untuk korang buat persediaan awal sebelum program. Panduan seterusnya bakal menyusul. =)



No comments:

Post a Comment