Skip to main content

Kisah 50 sen yang menyentuh hati

 
Jumaat yang lalu saya menerima satu kisah pendek yang dikongsikan oleh seorang rakan di group whatsapp. Ceritanya amat ringkas bertajuk kisah 50 sen namun cukup memberi kesedaran kepada saya tentang sedekah.

Seperti yang saya kongsikan di entri ini, Allah amat menyukai orang-orang yang pemurah dengan memberi sedeqah. Sebagai balasan Allah akan memudahkan rezeki kepada pemberi sedeqah.
Ikuti kisah pendek, kisah 50 sen ini:

    Kringggg… (bunyi loceng menandakan masuk waktu rehat bagi sekolah)
    “Terima kasih cikgu…!!!”, semua pelajar beredar ke kantin.
    Tapi seorang pelajar ini tidak keluar untuk rehat.
    “Awak tak rehat ke Alif?”  Ujar sy kpd pelajar ni.
    “Tak cikgu”. Jawab alif ringkas.
    “Kenapa alif tak rehat?” Aku cuba memancing jawapan dari mulut Alif.
    Lantas dijaawab alif,  “Mak saya beri 50 sen sehari cikgu. Kat kantin 50 sen ni dapat beli nugget je sekeping. Malu la cikgu… Beratur panjang-panjang tapi dapat beli
    nugget je. Jadi saya kumpul duit hari ini untuk makan hari esok. Jadi saya dapat la makan nugget 50 sen dan air sirap 50 sen. Saya kat kantin hari Selasa dan Khamis je cikgu… “
    Alif tertunduk malu.
    Perasaan saya mula bercampur baur, sedih dan sebak. Di zaman 2013 ini masih ada pelajar yang membawa 50 sen ke sekolah. Ramai di antara kita memandang 50 sen jumlah yang kecil sedangkan bagi pelajar ini 50 sen sangat besar ertinya.
    Saya bertanya lg, “kalau hari jumaat awak tak pergi kantin la ye?”
    “Owh hari jumaat duit 50 sen ni saya sedekah masa bacaan yasiin cikgu’,
    Jawab alif dengan bersahaja. Mak saya kata kalau kita sedekah rezeki kita akan
    bertambah.

   Mata saya dah berkaca…Saya terkejut dan bertambah sebak. Dah la duit ada 50
    sen. Siap boleh sedekah pulak. Ya Allah, limpahkanlah rezeki bg keluarga pelajarku ini.. Luaskan rezeki mereka semoga mereka tidak lagi berada dalam kemiskinan.

    Huh macam terpukul sungguh saya, bayangkan duit 50 sen yang diberi untuk makan, dia infakkan 50 sen untuk tabung sekolah setiap jumaat semasa bacaan yasiin.

    Mungkin kisah ini nampak ringkas tapi bagi saya ia memberi seribu pengajaran. Mungkin Allah nak temukan saya dengan pelajar ini supaya lebihkan sedekah dan berinfak.
Tidak pula saya ketahui samada kisah 50 sen ini kisah benar ataupun hasil nukilan pengarangannya sahaja. Namun saya sungguh terkesan dengan cerita ini.

Saya mendapat mesej whatsapp ini semasa sedang menunggu imam membaca khutbah, lebih kurang setengah jam sebelum masuk waktu zohor.

Di mana darjat kita yang sudah berkerja ini kalau nak dibandingkan dengan budak miskin dalam cerita tersebut. Allahuakbar! Subhanallah! Kurangnya sedeqah aku.

Satu azam baru aku sematkan di jiwa ini sesudah membaca kisah 50 sen tersebut.

Jom tingkatkan amalan sedeqah!

Comments

  1. Replies
    1. tu la kan...betol or tak cerita ni lain kira...tapi mmg sedey.. =(

      Delete
  2. sayu n sentap baca entry nie...fuh!!..bagus budak nie..patot dicontohi..

    ReplyDelete
  3. Semoga anak ini hidupnya di berkati oleh Allah. Patut di contohi oleh orang dewasa. Sesetengah yang dh bekerja mcm kita ni, nk buat potongan zakat dr gaji rm10 sebulan pun berkira.

    p/s : Balas kunjungan dan polow sini juga.

    ReplyDelete
  4. Sayu nya hati bila bca crta niey..kecil2 dh pndy sedekah

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pendamping Manusia 'Qarin' dan 'Abdullah Afiat'

Sekadar Perkongsian Dan Mohon Teguran. Rasanya ramai yang tahu tentang jin pendamping manusia yang dikenali sebagai 'Qarin'. Tapi jarang kita dengar tentang malaikat pendamping manusia yang dikenali sebagai 'Abdullah Afiat'. Qarin berperanan sebagai pendorong untuk buat perkara2 jahat, sementara Abdullah Afiat pendorong melakukan kebaikan. Menjadi persoalan, antara dua makhluk pendamping ini, siapa yang lebih kuat memberi pengaruh dalam tindakan seharian manusia? Jawapan: Cara kehidupan Qarin dan Abdullah Afiat sangat bergantung kepada cara kita menjalani kehidupan seharian kita. Jika kita mulakan sesuatu seperti makan, rehat, bersenam, mandi, tidur dan sebagainya dengan bacaan Bismillah, ia akan memberi kesan yang baik kepada Abdullah Afiat dan kesan yang buruk kepada Qarin. Dan begitulah sebaliknya. Menjaga dua makhluk pendamping manusia bukanlah tugas kita, tetapi cara kita menjalani kehidupan kita yang memberi kesan kepada kedua-dua pendamping ini. Sal

Bahasa Pasar dan Bahasa Selanga

Pengenalan Bahasa Pasar Bahasa pasar adalah bahasa kacukan antara bahasa Melayu dengan bahasa-bahasa bukan Melayu di negara ini. Ia dianggap variasi bahasa Melayu kerana susuk atau bentuk bahasa Melayu yang digunakan dalam perbualan antara orang Melayu dengan bangsa lain, masih lagi menggunakan bahasa Melayu. Menurut kamus dewan edisi keempat: Bahasa Pasar: a) Bahasa Melayu seperti yang digunakan oleh orang bukan Melayu yang tidak menguasainya atau seperti yang dituturkan oleh orang Melayu apabila bertutur dengan orang bukan Melayu yang diketahuinya tidak pandai bertutur dalam bahasa Melayu yang betul; b) Bahasa yang berupa campur aduk antara bahasa ibunda penutur dengan bahasa kedua yang cuba dituturkannya (biasanya digunakan dalam hubungan perdagangan) Contoh bahasa pasar “Saya boleh ajar apa macam menjaga itu budak: tidak lama dia nanti cukup baik dan sihat. Pertama-pertama itu budak kecil mesti selalu cukup bersih. Nas boleh tunjuk apa ma

Kronologi pembunuhan allahyarhamah Juliana Md. Fuzi

(Gambar allahyarhamah  Juliana Md. Fuzi) (Pembunuh NORALINA BINTI AHMAD DUSUKI) KETERANGAN PEMBELAAN A. OKT1 1. OKT1 dan OKT2 memilih untuk memberi keterangan secara bersumpah. OKT1 (SD1) menyatakan semasa ia mencari dompetnya di dalam bilik itu, OKT2 masuk ke bilik itu lalu menguncinya. OKT2 telah menolak ia dan si mati. Si mati tersungkur meniarap di atas katil. OKT2 lalu mengikat tangan si mati di belakang dengan cable tight dan juga mengikat bahagian muka si mati dengan tuala. OKT2 memberi duit RM50.00 untuk extend bilik dan OKT2 beri ia satu handphone. OKT1 pergi ke kaunter dan bagi duit kepada Cina di kaunter itu. Selepas itu OKT1 masuk balik ke bilik itu selepas diarahkan oleh OKT2 . OKT1 nampak ada kesan tompok air di atas katil. OKT1 nampak OKT2 naik atas belakang si mati, mengambil cable tight dan memasukkan cable tight di leher si mati. OKT2 menjerut leher si mati dengan cable tight itu. Si mati memberontak. OKT2 terbalikkan si mati yang masa it