Skip to main content

Tips pengguna Celcom SKMM

Assalamualaikum...
Saya merupakan salah seorang pengguna  Celcom SKMM. Kali ni saya nak share satu tips berguna kepada semua pengguna Celcom SKMM.

Untuk memudahkan korang faham tips ni, saya akan share kesilapan yang saya telah buat, dan kesilapan ni mungkin akan dibuat oleh anda yang tidak tahu tentang tips PENTING dan berguna ini.

Situasi:
Selepas tambah nilai bulan lepas, tarikh tamat perkhidmatan saya adalah pada 3/5/2013. Untuk mengelakkan perkhidmatan disekat, saya telah tambah nilai lebih awal iaitu pada 23/4/2013
Sebaik sahaja saya tambah nilai, tarikh tamat tempoh terbaru saya adalah pada 23/5/2013 iaitu sebulan selepas tarikh saya tambah nilai. Setelah menghubungi operator Celcom, barulah saya faham sistem yang digunakan iaitu, tarikh tamat tempoh terbaru adalah sebulan selepas kita tambah nilai.

Kesimpulan:
Agak merugikan jika kita tambah nilai lebih awal. Baik tunggu je perkhidmatan disekat dulu, kemudian baru kita tambah nilai untuk sambung perkhidmatan tu.

Tips kepada pengguna Celcom SKMM.
> Seperti yang kita tahu, bayaran RM25 dikenakan untuk penggunaan internet tanpa had selama sebulan.
> Yang anda mungkin tidak tahu, sila pastikan bahawa anda hanya akan tambah nilai pada hari perkhidmatan tamat atau sebaik sahaja perkhidmatan tamat.
> sebagai contoh, jika tempoh tamat adalah pada 2/5/2013, jangan tambah nilai pakej itu lebih awal iaitu sebelum tarikh 2/5/2013. Jika anda tambah nilai lebih awal, tarikh luput terbaru anda akan tamat sebulan selepas tarikh anda tambah nilai tersebut. Dan bukannya 3/6/2013.

#sumber: Operator Celcom Malaysia

Tambahan 
1) Untuk yang baru je beli, mula2 pastikan sim kad tersebut telah didaftarkan.
2) Kemudian, Taip " BROADBAND ACTIVATE " dan hantar ke 28882 (Guna telefon atau komputer)
3) Kemudian, anda akan menerima sms dari Celcom.
  • 1. Reply dari celcom "Welcome to Celcom Broadband"
    2. No prabayar ini didaftarkan atas nama ............
    3. Kemudian dapat sms "percuma akses internet selama sebulan bermua dari... sehingga...."
    • tunggu sehingga dapat sms tersebut
    • Selepas dapat SMS ketiga seperti di atas, barulah boleh akses internet. 
    Bulan KEDUA dan seterusnya

    1. TOP UP RM25 PADA TARIKH TERAKHIR KREDIT EXPIRED (TOP UP MCM BIASA)
    2. SMS "broadband skmm" send 28882
    3. Reply YES
    4. DAPAT SMS AKSES INTERNET BERJAYA DAN ANDA KINI BOLEH MELAYARI INTERNET SELAMA SEBULAN.
 

Comments

  1. nak beli simkad nie tapi x pernah jumpakk
    kalau kedai tuh ada pon dh out of stock dah..huhu
    mana lagi mau cari ea?
    memang limited ja ka stok dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah tiada
      Sekarang ni celcom 1 malaysia

      Delete
    2. Sudah tiada
      Sekarang ni celcom 1 malaysia

      Delete
    3. Skg ni mmg dah susah nk jmpe orang jual..n saye nasihatkan awak, boleh guna pelan or dari cmpany lain mcm umobile or digi. plan celcom SKMM ni dah tak memuaskan mcm mula2 dulu..internet slow smpai youtube pn dah tak boleh tngok..

      cuma yang bernasib baik je still laju mcm dulu. tapi tu pn tak ramai sangat..sye, adik n beberapa orang kawan yg guna sim ni pn dah pakat2 terminate dah.hehehe..skg guna umobile. RM30 sebulan untuk 1GB.

      Kalau ade yang lagi ok, nnti saye post lain ok.. :)

      Delete
  2. a ah..skg ni mmg susah nk jmpe..lau ade pn, dalam RM60-80 org jual.. :(

    ReplyDelete
  3. yna pakai celcom skmm jgk , , tpi hri tue dh tp4, , then tekan broadban skmm send 28882 , ,then bila send broadband yes send 28882
    dia hntar
    Sorry, this plan is no longer available for subscription. To subscribe to other plan, type Broadband & send to 28882
    tahu x kenapa dia jdi mcm nieyh ? nnti tolong inform kt shoutbox blog yana eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. cam kes awak ni, mybe lain sikit sebab mmg ade sim SKMM yang ditukar ke skim biasa secara automatik. mcm sye nyer, dari mula2 beli smpai skng (setahun lbey) just perlu bayar RM20 je. plan ni mcm pelik sikit. Ade yg kena terminate n ade yang tak. So pesanan saye, try rujuk nan operator kalau problem tu still tak sttle. Gud luck eyana.. =)

      Delete
    2. seriously problem hampir sme. now na renew x boleh . line da mula slow -_-

      Delete
  4. Replies
    1. aah...skg pn still ade yg jual..tapi mmg susah la nk jmpe... :)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Bahasa Pasar dan Bahasa Selanga

Pengenalan Bahasa Pasar Bahasa pasar adalah bahasa kacukan antara bahasa Melayu dengan bahasa-bahasa bukan Melayu di negara ini. Ia dianggap variasi bahasa Melayu kerana susuk atau bentuk bahasa Melayu yang digunakan dalam perbualan antara orang Melayu dengan bangsa lain, masih lagi menggunakan bahasa Melayu. Menurut kamus dewan edisi keempat: Bahasa Pasar: a) Bahasa Melayu seperti yang digunakan oleh orang bukan Melayu yang tidak menguasainya atau seperti yang dituturkan oleh orang Melayu apabila bertutur dengan orang bukan Melayu yang diketahuinya tidak pandai bertutur dalam bahasa Melayu yang betul; b) Bahasa yang berupa campur aduk antara bahasa ibunda penutur dengan bahasa kedua yang cuba dituturkannya (biasanya digunakan dalam hubungan perdagangan) Contoh bahasa pasar “Saya boleh ajar apa macam menjaga itu budak: tidak lama dia nanti cukup baik dan sihat. Pertama-pertama itu budak kecil mesti selalu cukup bersih. Nas boleh tunjuk apa ma

Pendamping Manusia 'Qarin' dan 'Abdullah Afiat'

Sekadar Perkongsian Dan Mohon Teguran. Rasanya ramai yang tahu tentang jin pendamping manusia yang dikenali sebagai 'Qarin'. Tapi jarang kita dengar tentang malaikat pendamping manusia yang dikenali sebagai 'Abdullah Afiat'. Qarin berperanan sebagai pendorong untuk buat perkara2 jahat, sementara Abdullah Afiat pendorong melakukan kebaikan. Menjadi persoalan, antara dua makhluk pendamping ini, siapa yang lebih kuat memberi pengaruh dalam tindakan seharian manusia? Jawapan: Cara kehidupan Qarin dan Abdullah Afiat sangat bergantung kepada cara kita menjalani kehidupan seharian kita. Jika kita mulakan sesuatu seperti makan, rehat, bersenam, mandi, tidur dan sebagainya dengan bacaan Bismillah, ia akan memberi kesan yang baik kepada Abdullah Afiat dan kesan yang buruk kepada Qarin. Dan begitulah sebaliknya. Menjaga dua makhluk pendamping manusia bukanlah tugas kita, tetapi cara kita menjalani kehidupan kita yang memberi kesan kepada kedua-dua pendamping ini. Sal

Kronologi pembunuhan allahyarhamah Juliana Md. Fuzi

(Gambar allahyarhamah  Juliana Md. Fuzi) (Pembunuh NORALINA BINTI AHMAD DUSUKI) KETERANGAN PEMBELAAN A. OKT1 1. OKT1 dan OKT2 memilih untuk memberi keterangan secara bersumpah. OKT1 (SD1) menyatakan semasa ia mencari dompetnya di dalam bilik itu, OKT2 masuk ke bilik itu lalu menguncinya. OKT2 telah menolak ia dan si mati. Si mati tersungkur meniarap di atas katil. OKT2 lalu mengikat tangan si mati di belakang dengan cable tight dan juga mengikat bahagian muka si mati dengan tuala. OKT2 memberi duit RM50.00 untuk extend bilik dan OKT2 beri ia satu handphone. OKT1 pergi ke kaunter dan bagi duit kepada Cina di kaunter itu. Selepas itu OKT1 masuk balik ke bilik itu selepas diarahkan oleh OKT2 . OKT1 nampak ada kesan tompok air di atas katil. OKT1 nampak OKT2 naik atas belakang si mati, mengambil cable tight dan memasukkan cable tight di leher si mati. OKT2 menjerut leher si mati dengan cable tight itu. Si mati memberontak. OKT2 terbalikkan si mati yang masa it